Předplatit časopis Finmag

Nestíháme, potřebujeme lidi! Opravdu? Proč by měly firmy při rozšiřování týmu spíš brzdit

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
17. 5. 2024
Jak na podnikání

Vaše firma se dobře rozjela, zakázek přibývá a přestáváte stíhat. Ideální čas přibrat nové lidi? Pravděpodobně ne. Právě v tomto okamžiku velké množství firem udělá chybu. Jak se vyhnout zbrklým reakcím, správně ve firmě „uklidit“ a koho (ne)zaměstnávat, vám poradíme v seriálu Jak na podnikání.

Nestíháme, potřebujeme lidi! Opravdu? Proč by měly firmy při rozšiřování týmu spíš brzdit
Jak zvládnout první rozšiřování týmu, s kým spolupracovat a kdy je lepší zvolit jinou strategii? (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Když se začínajícímu podniku daří, dřív nebo později ten moment přijde. Zakázek je nějak moc, zákazníci přibývají, je potřeba hledat další dodavatele, odesílat balíčky, obsluhovat klienty, vyřizovat e-maily. Zkrátka stávající osazenstvo přestane stíhat.

Ze začátku to možná vypadá jako náhoda, sezona nebo jednorázový výkyv. Pokud je ale produkt opravdu dobrý a zákazníci mají zájem, z občasného přetížení se stane dlouhodobý stres a nedostatek kapacit. Takhle jsme to přece od začátku chtěli – růst a uspět na trhu.

Jak na podnikání

Finmag.cz přináší sérii textů nazvanou Jak na podnikání. Věnujeme se v ní tématům, která trápí současné podnikatele, od vývoje produktu přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 nebo dnes tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky na poli personalistiky či samotný obchod. A rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. A pokud snad ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat.

Asi nejjednodušší reakce v takovou chvíli je najít do týmu někoho nového, kdo se zvládnutím rostoucí poptávky pomůže. Bohužel je to ta nejhorší ze všech možností. Jak vlastně zvládnout první rozšiřování týmu, s kým spolupracovat a kdy je lepší zvolit jinou strategii?

Teď, nebo napořád?

Máme plné ruce práce, potřebujeme dalšího člověka. Přirozená, ale bohužel hodně problematická volba. V prvním kroku je totiž potřeba rozlišit, jestli se skutečně jedná o dlouhodobý růst, nebo se poptávka brzy ustálí a výkyv byl jen jednorázový.

Když dospějete k názoru, že vyšší poptávka je způsobená okolnostmi, které brzy pominou, nedává smysl najímat dalšího člověka. A když už, tak jen na krátkodobou spolupráci. Jakmile se situace vrátí do normálu, nebudete mít totiž pro nové spolupracovníky dost práce.

Typickým příkladem jednorázového výkyvu byla pandemie. Pro rozvážkové služby v té době jezdil každý, kdo nemohl vykonávat svou práci a měl řidičák. Po ukončení lockdownu poptávka poklesla a lidé se vrátili ke svým původním profesím.

Začínající podniky často nedokážou identifikovat, o jakou formu růstu se jedná, takže je na místě opatrnost. Nedá se náhodou chybějící služba koupit jinde, outsourcovat? Účetní na plný úvazek asi ze začátku nevytížíte. Nezvládli by pomoc brigádníci na nějakou formu dohody? Balení a odesílání není moc náročné a stačí pár hodin denně. Nenabízí své služby v oboru živnostníci? Profesionální obchodník placený provizemi jen za to, co prodá, může být pro začátek zajímavá volba.

Nejdřív úklid

I když už se ukáže, že je růst dlouhodobější a ve stávající podobě podnik nezvládá pohodlně obsloužit zákazníky, pořád to nemusí znamenat, že je potřeba najít další lidi. Na místě je v první řadě kontrola ziskovosti. Rostou s tržbami i zisky? Neprodáváme ve srovnání s konkurencí nesmyslně levně? Zaplatí se při růstu tržeb náklady na expanzi? Někdy prostě stačí trochu zdražit a situace se stabilizuje.

Předpokládejme ale, že cena je nastavená správně, o produkty je na trhu velký zájem a zákazníci se jen hrnou. Stejně není nejlepší nápad hned hledat dalšího člověka. Začínající firmy a startupy se vyznačují dynamickým prostředím, flexibilitou, rychlým inovováním a malou organizovaností.

V překladu do češtiny to znamená, že ve firmě je chaos, všichni dělají všechno, některé problémy se řeší pořád dokola a nejsou jasně stanovené kompetence a odpovědnosti. Když do takového systému přidáte další hlavu a ruce, situace se nezlepší. Naopak – chaos a entropie vzrostou. Většinou dokonce exponenciálně.

Proto je potřeba nejdřív „uklidit“. A čím později úklid nastane, tím větší riziko. Chaos totiž generuje náklady a ty snižují konkurenceschopnost. Pak stačí, aby na trh vstoupil někdo zkušenější nebo přišla recese a dynamicky rostoucí firma se najednou dostane do problémů. První situací si prošel v minulosti Zoot a téměř zkrachoval. Druhá potkala třeba Kiwi.com a vedla k drastickému propouštění.

Samotný úklid ale nemusí být nijak náročný. Stačí si ujasnit, kdo co dělá, co by šlo digitalizovat a automatizovat, na které procesy je dobré udělat návod, formulář, tabulku v Excelu nebo abecedně uspořádané úložiště. Že na to není čas? Vzpomeňte si na řemeslníka, který by zakázku zvládl za polovinu času, kdyby neustále nehledal nářadí.

Až když je uklizeno, firma stejně nestíhá a růst je nejspíš dlouhodobý, může být na místě přijmout do týmu posilu. Díky pořádku už je ale jasné, kde přesně je úzké místo, které je potřeba kapacitně podpořit, a jaké kompetence by měli noví kolegové či kolegyně mít.

Díky přehlednějšímu systému je také možné s výrazně větší jistotou říct, kolik peněz zvýšení kapacity přinese, a tím pádem také kolik peněz a jaké pracovní podmínky je možné nově příchozím zaměstnancům nabídnout.

Koho (ne)zaměstnávat

Začínající podnikatelé mají někdy tendence stavět tým na podobných vlastnostech (ať už vědomě nebo mimoděk), místo aby hledali rozmanitost a různé pohledy. Snadno se tak například stane, že jsou v podniku jen muži mezi 25 a 30 lety, kteří spolu studovali stejný obor.

Homogenní týmy mají samozřejmě velkou výhodu v tom, že si jejich členové rozumějí a snadno se shodnou, ale je to také ta největší slabina. Týmu chybí názorová rozmanitost, odlišné zkušenosti a mezioborovost. Navíc se může podnik snadno dostat do demografické pasti (všichni mají malé děti, všichni mají krizi středního věku, všichni najednou odcházejí do důchodu…).

Do týmu bychom se samozřejmě neměli snažit „na sílu“ zařadit úplně odlišné osobnosti, protože se tím může úplně narušit komunikace a fungování firemní kultury, ale je dobré v rozumných mezích tým diverzifikovat. Jak na to? Stačí se držet několika základních pravidel:

  • kromě kompetencí hledejte i nové pohledy a dovednosti, které podnik mohou posunout nebo nabídnou novou perspektivu,
  • nenechte se svazovat předsudky ohledně různých skupin zaměstnanců a soustřeďte se na individuální vlastnosti, schopnosti, dovednosti a motivaci,
  • pamatujte, že znalosti se dají doučit, ale schopnost pracovat v týmu a zapadnout do konkrétního kolektivu se naučit nedá.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

firmyJak na podnikánípodnikáníPodnikavé Českopracovní trhtrh prácezaměstnanci

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo